Blogger Layouts

Monday, July 4, 2011

AL JAISYUL ISLAMY BIN NORAZLI

assalamualaikum...
sudah agak lama aku tak menulis dalam blog nie..hehehe sejak pindah rumah baru kat pdg jawa agaknya aku stop menulis...skrg alhamdulillah aku sudah pun selamat melahirkan anak sulung azleeza pada 16hb 6 2011, tepat jam 9.00 pagi di Hospital Ampang...terawal 3 minggu gak la dari tarikh jangkaan..
Putera sulung kami diberi nama al jaisyul islamy bin norazli yang membawa maksud tentera bagi orang islam..amin...moga-moga menjadi anak yang soleh dan berbakti kepada Islam hendaknya nanti....
Nak bercerita sikit tentang pengalaman ebrsalin anak sulung kami..malam 14hb 6, selasa, lepas maghrib, aku mmg rasa sakit je...tapi aku gagahkan jugak solat maghrib dlm keadaan jelujur..habis je solat, aku rasa lega sikit, so, konon nak mkn nasik lemak yang aku beli kat pasar mlm..baru mkn dalm 3 suap, tiba2 rasa ada 'benda' keluar dari bawah...aku pun bangun n pg sinki basuh tgn n selak la kain..tgk2 air ketuban aku dah pecah..aku pun dgn segera ajak nee, adik aku pergi hospital sg buloh...sampai ej kat ospital, aku terus mendaftar, lama gak la tunggu nurse kuar.masuk je dlm tgk2 ramainyer ibu yg mengandung sedang menunggu untuk diperiksa..huhu air ketuban aku plak makin byk kuar, cuma aku tak la rasa sakit..sku pun disuruh nurse untuk tukar baju..2 kain aku tukar sebab basah dgn air ketuban. aku tgk nurse rilek je..pelik gak la ..aku plak risau sbb air ketuban dah byk kuar..last2 ujian CTG dibuat untuk check keadaan jantung baby..alhamdulillah ok, pastu kena tunggu giliran scan plak..doktor scan ckp air ketuban cukup lagi n tgk laluan tak bukak lagi, baru 1 cm.jadi doktor bagitau aku akan disuntik 2 kali untuk matangkan paru-paru baby sebelum bbersalin esok ptg...
aku kana suntik dlm pkl 2 pagi..pastu kena ambik darah n kena tahan la...masalahnyer tak de katil..huhu jadi aku pun lepak la tido kat kerusi je dulu. lebih kurang pukul 5 pagi baru aku dapat katil...suami tersayang sampai kat hospital pkl 3 pagi. aku suruh balik je sbb mmg tak akan bersalin lagi time tu..
esoknyer doktor dtg cek , seluk untuk tgk bukaan laluan..sakit tak payah citer la..huhubaru bukak 2cm..n aku diberitahu akan disuntik sekali lagi ptg ni pkl 2 n ptg tu kena masuk labor room untuk bersalin..ptgtu, dlm pkl 5 ptg, nurse dtg bagi ubat suruh aku buang air besar.then dia tolak aku gi labor room, tapi penuh la plak...huhu
last2 suami aku bagi msj tny pendapat, kalu tukar hospital tentera tunku mizan nak tak?aku ckp, ok je tak kisah.so, bagitau doktor n nurse..mula2 diaorg tak bagi, tapi aku ckp husband dah arrage ambulans , baru dia bagi n ckp risiko tanggung sendiri...
so, kami pun naik la ambulans pg hospital tunku mizan, sampai je tiba2 hospital ckp tak leh nak terima sebab tak de inkubator bilaman tgk kad merah aku kandungan 36 minggu..ish2..masatu suami aku ckp dia dah menyesal dah..aku plak rileks je walaupun dlm hati pening gakla..dlm hati byk2 baca doa..last2 kami ke Hospital Ampang..alhamdulilah, sampai je nurse, doktor terus check, buat CTG dan sebagainya..masa tu laluan baru bukak 3cm. mlm tu jugak aku masuk labor room.alhamdulillah, suami dpt masuk sekali temankan aku yang menahan kesakitan bersalin..tepat jam 9 pagi aku selamat melahirkan bayi lelaki, seberat 2.1kg...syukur alhamdulillah..
tak sangka...aku dan suami kini sudah bergelar walid dan bonda:)

No comments:

Post a Comment