Blogger Layouts

Wednesday, July 13, 2011

BERPANTANG DI KUANTAN

Assalamualaikum....
Alhamdulillah..harini dah 27 hari aku berpantang dan 27 hari juga lah usia anak sulung kami, al jaisyu...mcm2 dugaan aku rasa sepanjang berpantang nie..huhuhu kdg2 menangis jugaklah...maklumlah...banyak sgt pantang larang...sedangkan apa yg aku tahu dan baca lain...pantang orang dulu-dulu memang syadid ..tapi sebab tu jugaklah badan org lama2 ni maintain, masih bertenaga, kuat sebab mereka memang jaga badan nie...
al jaisyu ada kekurangan G6PD yang menyebabkan aku tak boleh nk minum akar kayu ke, makan jamu etc nie..sebab nanti akan effect pada jaisyu sebab aku menyusu badan...
sebenarnya..kalau jaisyu takde masalah G6PD mmg aku akan minum air akar kayu ke apa ke...tak payang suruh, sebab aku pun mmg nk jaga badan jugak...takpela, nak buat mcmn, mak tak faham...so, kenalah aku mendengar je 'bebelan' mak, maktua...huhuhuhu
menu berpantang aku ialah nasi putih, saur sawi, ikan bakar...itupun ikan selar sahaja..ikan lain bisa...tapi haritu mak ada gak buat sup burung puyuh...terima kasih mak sebab jaga kakngah dalam pantang...kaknagh tahu, mak susah payah masak, mandikan jaisyu, belikan kakngah nasi impit pagi2....mak sayang kakngah sebab tu mak suruh kaknagah bertungku, minum air akar kayu, mkn ubat...tapi nak baut gane..bukan kaknagh tak nak mkn n minum..kakngah berani minum sikit je mak...sel darah merah jaisyu mudah pecah sebab kekurangan G6PD..jadi , kaknagh tak berani ambik risiko sgt...kakngah akan cari alternatif lain nnt bila dah balik shah alam..walaupun kena bayar lebih sikit, takpela...untuk suami dan diri aku jugak..badan ni nak pakai lama..so, kenalah rajin pergi berurut ke, spa ke, facial ke....
oklah..nnt aku share plak cara berpantang kat kuantan ni..walaupun aku taklah buat sepenuhnya..tapi still buat gaklah...jumpa lagi...

No comments:

Post a Comment